+420 774 944 528 | hagarova.i@vitadu.cz

Co jste si mysleli, že víte o Vašem metabolismu

obrázek Každý z nás zná někoho s neuvěřitelně rychlým metabolismem. Někoho kdo denně sní tolik jako teenager ve vývoji a přesto nepřibere, zatímco po každém Vašem prohřešku jde ručička na váze opět nahoru. 

Proč je to tak?
Jsou tito lidé obdařeni nadlidským metabolismem? Vyhráli snad v nějaké genetické loterii? Nebo chodí tajně cvičit do posilovny když se nikdo nedívá? Nuže, pravděpodobně je to určitá kombinace všech tří variant.

Metabolismus je proces, při kterém naše tělo rozkládá potravu a převede ji na energii abychom dokázali přežít a fungovat. Můžeme ho přirovnat ke horké peci, kde se jako palivo spotřebovávají kalorie. Pokud pracuje metabolismus pomalu, potřebuje k udržení životních funkcí méně paliva. To je velmi lákavá výmluva, hodit veškerou vinu za naši vysokou váhu na pomalý metabolismus, ale existují způsoby jak ho podpořit a udržet si zdravou váhu. 

Co si myslíte: Metabolismus je nám dán geneticky a my to nemůžeme změnit?

Jak to je opravdu: Je to pravda, ale pouze částečně. Každý člověk (a vlastně všechny živočichy) se rodí se schopností rozkládat potravu s cílem vytvořit energii. V tomto smyslu metabolismus je genetický. Metabolismus je stejně unikátní jako otisk prstu, někteří lidé metabolizují jídlo velmi rychle a další velmi pomalu. Tuto rychlost nám určuje tzv. bazální metabolismus BMR, tj množství kalorií spalováno v klidu. I když nic neděláte, pouze dejme tomu díváte televizi, Vaše tělo je aktivní - orgány pracují, buňky rostou a umírají, trávení pokračuje a získaná energie se používá pro všechny tyto procesy. Někdo s nízkým BMR spálí méně kalorií v klidu, zatímco někdo s vysokým BMR bude v klidu spalovat více kalorií. My však můžeme pomoci našemu metabolismus spalovat rychleji prostřednictvím zvýšení svalové hmoty. Svalovina totiž spálí více kalorií za hodinu jako tuk, což znamená, že lidé se štíhlým, svalnatým tělem potřebují pro chod svého organismu více kalorií než lidé s vyšším procentem tělesného tuku. 

Takže i když pomalý metabolismus je ve vašich genech, nemusíte se s tím žít. Navštivte posilovnu, zajděte si na aerobik nebo zaběhat si do lesa. Nabral svalová hmota Vám pomůže spálit kalorie a to nejen při bezprostřední činnosti, ale i později, když budete odpočívat. 

Co si myslíte: Věk, pohlaví a rasa nemají vliv na bazální metabolismus? 

Jak to je opravdu: Pravda je taková, že všechny 3 proměnné hrají v procesu spalování kalorií důležitou roli. Obecně, muži mají rychleji BMR jednoduše proto, že jsou to muži. V průměru je to téměř o 10% více než u žen. Mají více svalové hmoty než ženy a také větší orgány jako ženy, což znamená, že i když nevykonávají žádnou činnost spalují více kalorií. Ženy mají navíc vrstvu podkožního tuku, která do značné míry nikdy nezmizí bez ohledu na to, jak moc se o to budou snažit, nuže a tuk jak jsme již zmínili spaluje méně kalorií než sval. Kromě toho, jak lidé stárnou metabolismus se zpomaluje. Po dosažení 20. roku se rychlost metabolismu zpomaluje o 1 až 2% každých deset let. A jsme při další dobré zprávě týkající se muže: muži si udržují svalovou hustotu déle než ženy a tak dokud ženské BMR klesá (začíná se to někdy po 40-tce) mužský metabolismus zpomalí až o jednu dekádu později. A konečně tu máme etnickou příslušnost. Několik studií ukazuje na metabolické rozdíly mezi rasami resp. etnickými skupinami. Americký vědci se například pokoušejí zjistit, proč afroamerické ženy mají pomalejší metabolismus než bílé ženy. 

Co si myslíte: Chilli papričky nebo zelený čaj zrychlí Váš metabolismus? 

Jak to je opravdu: Od supermodelek udržující si svou potravu s chilly papričkami až po filmové hvězdy, které přísahají na neuvěřitelné účinky zelené kávy. Na trhu se objevuje stále více novinek slibujících Vám ztrátu kilogramů bez námahy a okamžitě. Ale fungují opravdu? Bohužel, žádné zázračné jídlo na zrychlení metabolismu neexistuje. Některé studie prokázaly, že chilli papričky nebo zelená káva dočasně zvýší rychlost spalování kalorií, toto zrychlení však není trvalé a obvykle po 30 minutách bude rychlost metabolismu taková jako na začátku. Cesta ke zdravé a trvalé redukci tělesné hmotnosti vede prostřednictvím kontroly velikosti porcí a vyvážené stravy, tedy konzumací potravin s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů a tuků.

Co si myslíte: Pokud vynechám večeři, nepřiberu?

Jak to je opravdu: To z čeho přibíráte jsou kalorie, které zkonzumujete navíc, ne čas, kdy jejich sníte. V současnosti se mnoho výzkumů soustřeďuje právě na toto téma, ale jen velmi málo důkazů toto tvrzení podporuje a to zejména vzhledem k tomu, že vynechávání jídel náš metabolismus nakonec zpomalí. Bez přijímání dostatku živin se buňky takovému režimu přizpůsobí a začnou pracovat na menší množství energie. Naopak časté jedení menších porcí udržuje hladinu cukru v krvi stabilní, snižuje chuť na jídlo, udržuje vysokou rychlost metabolismu a důsledně vyživuje tělo důležitými vitamíny a minerály. Pokud budete jíst malé, nízko-kalorická jídla s vysokým obsahem bílkovin po celý den (doporučeno pět nebo šest porcí) energie dodávaná tělu je konstantní, čímž se kalorie postupně přeměňují na energii. To znamená, že Váš metabolismus tvrdě pracuje a tím se zrychluje i BMR. Avšak vyvarujte se bezmyšlenkovitému pojídání ve večerních hodinách při sledování televize. Lidé zvyknou mlsat různé nezdravé věci a často nemají přehled o tom, kolik toho vlastně snědli. Pak se nemůžeme divit, že kila jdou nahoru. 

Co si myslíte: Nízkokalorická dieta nebo vynechávání jídel mi pomůže k nižší konfekční velikosti? 

Jak to je opravdu: Váhový úbytek je především o vytvoření energetického deficitu - přijímáte méně kalorií než Vaše tělo vynakládá každý den - ale tento příliš velký energetický deficit se Vám může vymstít. Naše těla jsou moudré, jsou naprogramovány na přežití. Přílišné omezení kalorií si může Váš organismus vysvětlit jako hladomor, takže ho přinutíte, aby vykonával tytéž úlohy s menším počtem kalorií.
Tomuto se tedy Váš organismus přizpůsobí tak, že zpomalí svůj bazální metabolismus ... a my jsme se tak dostali přesně tam, kde jsme nechtěli být, na samotný začátek našich problémů s váhou. Měli byste si v první řadě uvědomit, že žádná dieta Vám nepomůže, pokud se jí budete řídit pouze v krátkodobém horizontu. 

Musíte zcela změnit způsob jakým jíte, dívejte se na to jako na změnu životního stylu, která by Vám měla vydržet co možná nejdéle. Takže pokud ztratíte požadované kilogramy, určitě se nevracejte k původním stravovacím návykům. Pamatujte si: metabolismus je o dávání a braní, Yin a Yang, výdej energie a její příjem. Proto je klíčem rovnováha. 

Redukce hmotnosti je právě o opětnému nalezení ztracené rovnováhy kdy samotným cílem není ani tak ztráta kilogramů. Cílem je udržet si normální hmotnost v dlouhodobém časovém horizontu. A to je pěkná dřina. Dostat se na normální váhu je pouze začátek a ta lehčí část úlohy. 

Právě proto je zde program VITADU®, stravovací režim, který představuje efektivní, bezpečný a přirozený způsob redukce tělesné hmotnosti. Nabízí cestu, která není doprovázena hladem, což je častý nežádoucí a velmi nepříjemný efekt jiných dietních režimů. 

Největší předností programu Vitadiet je, že při doporučeném dodržování stravování budete redukovat přednostně ze zdraví nebezpečného vnitřního (viscerálního) tuku a z tělesného tukové tkáně, přičemž potřebné svalovou tkáň zůstane zachováno.